ون‌های تهران نرسیده ناپدید شدند، پای داماد زاکانی در میان است؟

شهرداری تهران ون‌های واگذاری وزارت کشور را به شرکت‌های صوری و غیرفعال واگذار کرده است

تصویری از تاکسی‌ون‌های زردرنگ تهران‌ــ هم‌میهن

جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه هفدهم مهر در جلسه علنی شورا گفت، ده‌ها خودرو ون که وزارت کشور به شهرداری واگذار کرده است، با دخالت محسن حیدری، داماد علیرضا زاکانی، و پدرش به شرکت‌های صوری و غیرفعال واگذار شده‌اند.

به گفته تشکری هاشمی، وزارت کشور برای پنج هزار ون با شرکت خودرو دیزل قرارداد بسته بود تا آن‌ها را به شهرداری‌های کل کشور واگذار کند. سهم شهرداری تهران نیز ۶۳۰ ون بود. با این شرط که ۷۰ درصد مبلغ آن‌ را دولت و ۳۰ درصد مابقی را شهرداری پرداخت کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر با بیان اینکه دستیابی به اطلاعات این پرونده «به‌شکل‌های عجیب‌وغریبی» میسر شده است، گفت که شهرداری برخلاف تعهد، سهمش را از مبلغ ون‌ها نپرداخت و به این‌ ترتیب دولت فقط ۱۵۲ ون به شهرداری تهران داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ادعای تشکری هاشمی، شهرداری تهران در گام اول ۳۰ ون و در گام دوم ۵۰ ون به دو شرکت به نام‌های «گسترش فناوری کاشان» و «شرکت تجارت الکترونیک پارس» تحویل داده که یکی صوری و دیگری منحل‌ شده است.

به گفته او، هیچ نشانی از ثبت شرکت‌ گسترش فناوری کاشان در دست نیست و ردیابی نشانی آن در کاشان نیز به شرکتی در حوزه حوزه اینترنت اشیا می‌رسد که ربطی به حمل‌ونقل عمومی ندارد.

او گفت، قراردادی برای واگذاری ون‌ها در شهرداری تدوین نشده و آن‌ها برای پیگیری ماجرا مجبور شده‌اند به روش میدانی متوسل شوند. به این ترتیب که از طریق اپلیکیشن، صندلی رزرو  کردند اما به رغم پرداخت پول، راننده‌ها در خط حضور نداشتند و در تماس تلفنی هم گفتند که سرویس‌دهی ندارند.

تشکری هاشمی در ادامه گفت که بخش دیگری از ون‌ها نیز به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده‌اند که آن هم سال‌ها پیش غیرفعال شده اما حوزه فعالیت این شرکت هم فناوری اطلاعات بوده است.

او با بیان اینکه اکنون خودروهای ون به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند، گفت که اگر این موضوع برطرف نشود، مجبور می‌شویم آن را در قالب طرح سوال از شهردار تهران اجرایی کنیم.

پس از این گزارش، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی، توضیحاتی ارائه کرد اما اعضای شورای شهر قانع نشدند. در ادامه، حبیب کاشانی، دیگر عضو شورای شهر، داماد زاکانی را «بختک» خواند و از شهرداری تهران خواست تکلیف او را که در شهرداری «هیچ‌کاره و تصمیم‌گیر» است، معین کند.

کاشانی گفت: «از پارسال ماشین‌ها را گرفتیم که به مردم خدمت بدهند اما مردم در زمستان ماندند. ما میلیاردر گداییم، چون ماشین و ون داریم اما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.»

به گزارش روزنامه هم‌میهن، برخی اعضای شورای شهر اکنون در حالی طرح سوال از شهردار را پیش کشیده‌اند که پیش‌تر نیز چهار بار از این ابزار استفاده کردند اما با اینکه شهردار پاسخ قانع‌کننده‌ای نداد، نتوانستند به مرحله استیضاح برسند چراکه دوسوم اعضای شورای شهر تهران باید به استیضاح شهردار رای بدهند و استیضاح‌کنندگان زاکانی تاکنون بیش از ۱۰ نفر نیستند.

 شاید به همین دلیل است که معاونان زاکانی هم شورای شهر تهران را جدی نمی‌گیرند و با وجود آنکه از دستورجلسه خبر داشتند، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری برای ارائه توضیح در صحن حاضر نشد.

پیش‌تر مهدی اقراریان و ناصر امانی، دو عضو دیگر شورای شهر تهران، افشا کرده بودند که نه‌تنها داماد زاکانی که پدر او نیز در امور مربوط به شهرداری دخالت می‌کنند. ناصر امانی در این زمینه گفت: «پدر داماد علیرضا زاکانی هم در یک طبقه از سازمان فرهنگی و هنری نشسته است و در بسیاری از اقدام‌های این سازمان در امور مالی و غیرمالی امرونهی می‌کند».

علیرضا زاکانی پس از استقرار در شهرداری تهران، دامادش را به سمت «مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در هوشمندسازی» منصوب کرد. این حکم در پی انتقادهای بسیار در نهایت لغو شد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که محسن حیدری همچنان در شهرداری تصمیم‌گیرنده است.

بیشتر از اقتصاد